Τώρα που ο πυρετός των πανελληνίων πέρασε, σκέφτηκα να δημοσιεύσω ένα άρθρο, που να επισημαίνει λόγους, για τους οποίους κάποιος να γίνει Φυσικός. Στόχος μου είναι, να βοηθήσω όσους αγαπούν τη φυσική, να μη διστάσουν να την επιλέξουν, εξαιτίας κάποιοι τους είπαν πως οδηγεί στην ανεργία.
Σε όλες τις ανεπτυγμένες χώρες ελάχιστοι απόφοιτοι του τμήματος φυσικής θα ασχοληθούν με την εκπαίδευση. Οι υπόλοιποι θα ασχοληθούν με την έρευνα και την ανάπτυξη των νέων τεχνολογιών. Σκοπός μου είναι να απαντήσω στο ερώτημα:
Αυτός ο έρωτας με τη φυσική (αν υπάρχει), βγαίνει σε καλό;;
Οι συνήθεις ύποπτοι για τις συμβουλές ως προς τους τελειόφοιτους του σχολείου, όσον αφορά τις επαγγελματικές επιλογές, είναι κυρίως οι γονείς. Οι απόψεις τους διαμορφώθηκαν σε άλλη εποχή, με διαφορετική κοινωνική πραγματικότητα. Εκείνες τις εποχές ξεκινούσες με ένα πτυχίο την καριέρα σου και την ολοκλήρωνες στο ίδιο μέρος, με το αρχικό αυτό πτυχίο. Υποστηρίζουν επομένως την εξίσωση:
Καλό πτυχίο = Καλή επαγγελματική αποκατάσταση
Η εξίσωση αυτή χάνει την απλότητά της στις μέρες μας και γίνεται:
Ενθουσιασμός και αγάπη για τη δουλειά = Καλή επαγγελματική αποκατάσταση
Σε έρευνα του γραφείου διασυνδέσεων σε δείγμα 2500 αποφοίτων ΑΕΙ, το 75% ονειρεύεται μία θέση στο δημόσιο και καριέρα υπαλλήλου. Αλλά όπως γνωρίζετε, αυτό σταματάει. Ο ΑΣΕΠ έχει χρόνια να γίνει. Πρέπει να προσαρμοστούμε στα νέα δεδομένα του διεθνούς ανταγωνισμού. Το τμήμα Φυσικής, πρεσβεύει την ιδέα αυτή.
Όλοι μας, απολαμβάνουμε τις ομορφιές της φύσης. Ένας φυσικός αντιλαμβάνεται βαθύτερα τις διαδικασίες που συμβαίνουν πίσω από τα φαινόμενα. Γνωρίζει τους φυσικούς νόμους στους οποίους στηρίζονται οι φιγούρες των χορευτών και απολαμβάνει την ταλάντωση μίας γέφυρας.
Για όσο αφορά τα προσόντα που κατακτά κάποιος όταν γίνεται Φυσικός. Βασικό είναι η ικανότητα χρήσης προχωρημένων μαθηματικών εργαλείων. Η ικανότητα αναγνώρισης των παραγόντων από τους οποίους καθορίζονται τα φυσικά φαινόμενα, και ποσοτική διατύπωση των σχέσεων μεταξύ αιτίου και αποτελέσματος. Σίγουρα τελειώνοντας από ένα τμήμα Φυσικής αναπτύσσεις πρωτοβουλίες και παράλληλα εμπειρία στη χρήση υπολογιστών και δικτύων καθώς και στην αναζήτηση και χρήση βιβλιογραφίας ελληνικής, αλλά κυρίως ξενόγλωσσης.
Τα τμήματα Φυσικής χωρίζονται στους παρακάτω τομείς:
- Αστροφυσικής, Αστρονομίας και Μηχανικής
- Πυρηνικής Φυσικής και Στοιχειωδών Σωματιδίων
- Φυσικής Στερεάς Κατάστασης
- Ηλεκτρονικής και Ηλεκτρονικών Υπολογιστών
- Εφαρμογών Φυσικής και Φυσικής Περιβάλλοντος
Στον 1ο τομέα, περιλαμβάνονται τα εξής:Αστροφυσική-Κοσμολογία, Παρατηρησιακή Αστρονομία, Γενική Θεωρία Σχετικότητας, και Μη-Γραμμική Δυναμική-Χάος. Στους τομείς αυτούς εξετάζονται για παράδειγμα η γειτονία μίας μαύρης τρύπας (με προσομειώσεις), το διάστημα και σήματα που λαμβάνονται από αυτό, μελετάται το χάος και η πολυπλοκότητα των φυσικών συστημάτων, και τέλος γίνεται έρευνα για την ελεγχόμενη σύντηξη και την κατασκευή του ITER (Διεθνής Θερμοπυρηνικός Πειραματικός Αντιδραστήρας).
Στο 2ο τομέα περιλαμβάνεται η προσομοίωση του "Νεαρού Σύμπαντος", λίγο μετά το Big Bang. Μελετάται η φυσική στοιχειώδων σωματιδίων σε υψηλές ενέργειες, ειδικότερα στο CERN, σε ένα από τα μεγαλύτερα και σημαντικότερα πειράματα της εποχής μας.
Ο 3ος τομέας ασχολείται με τις φυσικές ιδιότητες των υλικών, τη δομή, ανάπτυξη και σύνθεσή τους, με τεχνικές χαρακτηρισμού τους και με μεθόδους βελτιστοποίησης και επιλογής τους. Συνδέεται με παραγωγικούς φορείς και τη βιομηχανία. Για τις μελέτες χρησιμοποιούνται ακτίνες Χ, νετρόνια, laser κ.α. για τη μελέτη της δομής τους. Στον τομέα αυτόν, εντάσσεται και η Νανοτεχνολογία όπου η Φυσική συναντά τη Χημεία και τη Βιολογία. Εδώ περιέχεται και η οπτική καθώς και οι τηλεπικοινωνίες (οπτικές επικαλύψεις- οφθαλμικά, οπτικές ίνες).
Στον 4ο τομέα μελετώνται αναλογικά και ψηφιακά ηλεκτρονικά κυκλώματα, μικροεπεξεργαστές και αυτοματοποιημένα συστήματα, τηλεπικοινωνίες, κεραίες και μικροκυματικές διατάξεις καθώς και δίκτυα επικοινωνιών και υπολογιστών.
Ο 5ος τομέας, ασχολείται με την ατμόσφαιρα και λύσης βελτίωσης του περιβάλλοντος με διαφορετικές χρήσεις της ενέργειας ή χρήσης εναλλακτικών πηγών ενέργειας.
Μετά την απόκτηση του πτυχίου υπάρχει η δυνατότητα κατεύθυνσης ως προς τις κάτωθι ειδικότητες:
- Μικροηλεκτρονική
- Οπτοηλεκτρονική
- Λέιζερ
- Τηλεπικοινωνίες
- Ιατρική τεχνολογία
- Επιστήμη των υλικών
- Υπολογιστική επιστήμη και μαθηματική μοντελοποίηση
- Περιβαλλοντικές μελέτες
- Ερευνητής
Ολοκληρώνοντας το άρθρο, ως συμπέρασμα, θα δώσω την απάντηση στην αρχική μας ερώτηση:
Γιατί να γίνεις Φυσικός;;
- Γιατί σου αρέσει πολύ και θέλεις στη ζωή σου ν' ασχοληθείς με πράγματα που σου αρέσουν.
- Γιατί η Φυσική αποτελεί μία στέρεα βάση, ώστε στη συνέχεια να ακολουθήσεις διαφορετικές κατευθύνσεις ειδίκευσης, στην Ελλάδα ή το εξωτερικό.
Κλείνοντας, εύχομαι καλή επιτυχία σε όσους έδωσαν πανελλήνιες (γονείς, αδερφούς, μαθητές, καθώς όλη η οικογένεια δίνει μαζί πανελλήνιες..!!!) και ειδικά στους μαθητές εύχομαι να καταγράψουν τις απόψεις όλων, αλλά την επιλογή να την κάνετε μόνοι σας, σα να επιλέγετε τον ιδανικό σύντροφο για την υπόλοιπη ζωή σας.
Καλή επιτυχία..!!